’Sky fall’ ( 2022)

Et stedspecifikt værk skabt til den internationale kunstprojekt ‘17 Goals On My Mind’ i Anneberg Kulturpark. Værket tager afsæt i FN’s 13. verdensmål om hurtig Klimaindsat.

I den danske købstad Nykøbing Sjælland finder man den unikke skulpturpark 17 Goals On My Mind. Parken består af 17 skulpturer, som hver især viser en fortolkning af et af FN's 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. De permanente skulpturer er skabt af i alt 21 anerkendte kunstnere fra forskellige dele af verden.

Projektet som helhed skal ses som en kunstnerisk hyldest til FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.

hoved og rette sit blik mod himlen i kortere eller længere tid, mens sammenhængen søges, og på denne måde bære dette syn og denne fornemmelse af væren med sig derfra.

Mens andre besøgende i våde perioder vil opleve skiltet stikke op af et himmelspejl i form af vandoverfladen i dette magiske lille for-bassin til søen. I disse perioder vil citatet fra 1. Korinterbrev 13,12 ’I et spejl, i en gåde’[1] på egen sigende vis bringe en magisk erkendelse af ’at vi endnu kun erkender stykkevis, men at vi en dag vil stå ansigt til ansigt og erkende fuldt ud’ ( frit modelleret) og favne fornemmelsen af at være lille som menneske i en større sammenhæng, der trods idyllen ved skovsøen er skrøbelig og kan bringes ud af kontrol. 

Det er mit håb, at opmærksomheden på, at vi som mennesker kan finde ro og hvile i naturens rytme vil få besøgende til at engagere sig i at værne om og passe på naturen. Og at erkendelsen af vores naturpåvirkning må blive fuldt erkendt.  

Værket advarer om, at balancen er forstyrret, at himmelbuen kan briste, derfor rummer advarselstavlen i værket regn over sky-symbolet. Dette peger på, at de ekstreme vejrforhold vi i stigende grad oplever skabes i rummet mellem himmel og jord.

Når vi presser klimaet, presset vi vores egen mulighed for at finde resonans for livets rytme og ro, - naturens cyklus, som vi blot er en lille del af. 

Når himlen falder ned på jorden i vandspejlet, lader den os på én gang hengive os til spejlingens magi og løfte blikket mod himlen og finde ro i livet. Denne væren og lydhørhed peger ind mod oplevelsen af mening. 

Værket er en installation, som omfatter advarselsskiltet netop i samspil med den kontekst det placeres i. Hermed er det vigtigt at påpege, at skiltet peger på områdets særlige egenskaber og forvandlingspotentiale i relation til Klima, som et mikrospejl for klimakrisens hovedkonsekvens i makroperspektiv, hvor tørke, ekstremt vejr, oversvømmelser og vandstandsstigning truer klodens eksistens.

I værket approprieres vores kulturs trekantede advarselstavle til en placering i kulturparkens grænseområde til naturen. Skiltet mimer genrens gængse symbolske billedsprog, som også karakteriserer vores vejrudsigter, dog med den forstyrrelse, at de striber, der normalt signalerer regn i værket er placeret over sky-symbolet, så de herved kan læses som ’fartstriber’.

Skiltet tilføjes et underskilt med teksten ’Sky fall’, himmel fald, der udover sin konkrete betydning også refererer til såvel et smukt korarrangement. 

Skiltet placeres inde midt i det område, hvor der i våde vejrperioder opstår et for-bassin til søen, som ligger længere op mod skoven. 

Værket spiller på, at dette lille mikro-område spejler klima-krisens største dilemma, nemlig den stigende kontrast mellem ekstrem tørke og katastrofale oversvømmelser rundt omkring på kloden. I mikro-perspektiv sker dette netop på denne lille destination.På vores lille plet på jorden ser vi i dag stærkere og heftigere regnbyger, ligesom vi spås mere grå vintre, med mørke tunge skyer, så bogstaveligt talt falder skyerne i stigende grad mod jorden. Advarselsskiltet ’Sky fall’ peger samtidig i mere symbolsk forstand på at vores verdensopfattelse står for fald. Hvor mennesket i stigende grad har indsat mennesket som verdens centrum og omdrejningspunkt, melder naturen sig i dag med et påtrængende krav om at denne herskende antropocentriske tænkning må afløses af en mere bæredygtig tankegang. Måske vi skal erkende, at vi må møde naturfolkenes forståelse af, at der er mere mellem himmel og jord end som så. At vores himmel også har en poetisk dimension af ydmyghed overfor klodens liv som mennesket må genfinde. 

Oplevelsen:

Besøgende vil hermed enten møde værket på udtørret grund, og her kunne undres og rejse spørgsmål, og muligvis kunne aflæse destinationens bevoksning, som tegn på et sted for periodisk

 vandophobning/oversvømmelse. Skiltets skysymbol vil oplagt få beskueren til at løfte sit

[1] ’Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.’’