Ca. 20m langt - ca 2m højt murværk tilpasset terræn.

Ca. 20m langt - ca 2m højt murværk tilpasset terræn.

Ideen bag Mærket har været at lade eleverne komme til orde gennem egne Haikudigte. Begrænset af denne japanske digtgenre med kun tre verselinjer á henholdsvis 5 - 7 og 5 stavelser måtte de stille skarpt, mærke efter, hvad deres liv er mærket af.  Under modelleringen af digtene i de våde mursten, i ler fra den egn, de er vokset op på, fik de mulighed for at mærke på egen krop, hvad en kunstnerisk arbejdsproces giver af modstand, ro og glæde.

Min intention har været at skabe et projekt, der kunne rumme såvel den individuelle fordybelse som oplevelsen af synergien i fællesskabet, når de mange digte forstærker hinanden i det endelige værk .  Murens form, mimer naturens - / den gyldne spiral, og bliver på én gang vidnesbyrd om et særligt gymnasieår og et være- og mødested for gymnasiets unge fremover. Herudover er spiralen også billede på den franske filosof Paul Ricoeurs  trefoldige mimesis-teori, som netop peger på, at det at skabe og ’læse’ kunst, poesi og andre æstetiske værker giver mulighed for at få fortalt sit liv.

Mærket

Stedspecifikt udsmykningsprojekt - Mariagerfjord Gymnasium. Indviet august 2021 .

Mariagerfjord Kulturrskole har med støtte fra Region Nordjyllands Kulturpulje og i samarbejde med Mariagerfjord Gymnasium søsat projektet ‘Kunst i livet’. Projektet undersøger med forskertilknytning fra Ålborg universitet, hvordan de æstetiske fag kan styrke gymnasieelevernes trivsel.

Jeg var inviteret til at være billedkunstner i projektet og havde som mål at bygge et spiralformet murværk udenfor gymnasiet, hvori vi skulle indmurer haikudigte eleverne skrev.

Projektet blev påbegyndt d. 16. september 2020 og blev til i et fantastisk samarbejde med Vindø teglværk og lokale håndværkere.

Både i den lille historie og den store historie, den personlige fortælling og verdenshistorien, er muren genstand for mange betydninger om frihed - tvang, begrænsning - overvindelse,  magt - oprør,  indespærring – forcering af grænser, indenfor – udenfor …….. At kredse om begrebet mur i symbolsk , psykologisk og konkret forstand har været oplagt i dette projekt. 

Med Haikudigtene har eleverne sat et mærke i verden, - et mindesmærke. Og Haikudigtenes placering i murværket skulle gerne lede beskueren ind i spiralens indre, hvor man skærmet fra trafikken i området, kan finde rum for fordybelse i elevernes tanker.

Det er mit håb, at Mærket vil blive et samlingssted i forskellige sammenhænge i Gymnasiets hverdag, at man ofte vil ’mødes i Mærket’  og at forbipasserende vil lægge mærke til, hvordan digtene på ydervæggen byder ind til flere læseoplevelser inde i den favnende form.

Lidt indblik i processen:

16. september 2020 havde jeg en hel dag med de knap 90 gymnasieelever, der har billedkunst. Efter oplæg på Gymnasiet, arbejde med bainstorm over begrebet ‘mur’ flyttede vi vi ind på Vindø teglværk. I 3 hold fik eleverne lejlighed til at opleve produktionen af mursten fra leret kommer ind, gravet i den lokale undergrund, som de er vokset op i, til det kommer ud som færdige mursten. Over resten af dagen arbejdede vi med skriveværksted, hvor der blev talt på fingre ,mens de forfattede Haiku-digte. Og endelig var vi klar til så småt at finde de våde mursten frem og begynde at modellere bogstaver ind i stenene.

23. september: der modelleres støt og roligt videre, koncentreret og dejligt. Leret at blåler, som vil brænder til gule mursten.

Knap et år skulle der gå før værket idéen blev til virkelighed.