Gengangere ( 2021)

Acryl, Mælkebøttefrø 170 x 60 x 38 cm, kasseramme, mælkebøtter,søm 73 x 34 x 6 cm

Den transparente glaskiste med spor af en nulevende Randlevkvinde og mækebøtte kasse serien er skabt til Kunstnergruppens udstilling: ‘Forankring’ på Odder Museum 2021-2022, hvor gruppens kunstnere går i dialog med Lokalhistoriske fund eller genstande.

For godt 1000 år siden dryssede polen ned i Vikingegårdens brønd ved Randlev, og vidner om at landskabet i maj stod gult af mælkebøtter. Udgravningen af 104 grave ved Hesselbjerggård, et af Danmarks største gravfund, peger på et overvejende kvindesamfund med multikulturelt islæt. Var mændene på togt, og måske aldrig vendt tilbage, eller havde kvinderne her skabt deres eget virksomme liv, med handel langt ud i verden? Vi kan gisne, gætte og digte på knoglespor, gravgods og polen og søge meningsnøgler til fortællingen. 

Mælkebøtternes blomstring i maj, deres smukke flygtige frøstand som spredes med vinden eller legende pustes ud over marken eller op i himlen er på forunderlig vis et bindeled / link over tid til egnes stammødre. Gennem 1000 år har den fuldt sin sejlivede cyklus, med sine løvetandsformede blade bidt sig fast og til stadighed insisteret på sin arts overlevelse trods ringeagt og tilnavnet ’Fandens mælkebøtte.’ Trods dens blomst er gul som solen,  frøstanden let og yndefuld og den plads i naturmedicinen har den som så meget andet været fordømt og forbandet i den herskende kultur.  

Måske var vikingekvindernes liv ved Randlev på sin vis beslægtet med mælkebøttens kultur? En stærk cyklus og livsvilje. I mine værker kere jeg mig om mælkebøttens frø, presser blomster og prøver at vække mindet om vikingekvinderne af dvale.  

Gengangere skærer ind til arterne, mælkebøtterne som mennesket, og søger at pege på den cyklus som vores liv og klodens eksistens afhænger af.